Historie

Al in de 18e eeuw was landgoed Hartenlust in Bloemendaal een buitenplaats van grote allure. Talrijke adellijke en/of welgestelde Amsterdammers bezaten Hartenlust als zomerverblijf.

De laatste in de rij was koopman en bankier Jan Borski die voor al het heerlijks inclusief 34 hectare  grond fl. 47.400,- betaalde! Borski liet in 1850 de huidige villa Hartenlust bouwen naar een ontwerp van architect Tetar van Elven met een landschapstuin van Zocher eromheen.

Hartenlust is een verbastering van Hertenlust. Ooit had het landgoed namelijk een hertenkamp. Het huidige logo van de school met hertenkopje is dan ook een knipoog naar het verleden.

In 1914 besloot de toenmalige gemeenteraad van Bloemendaal om het landgoed te verkavelen. Er werden villa’s gebouwd én een School voor Uitgebreid Langer en Meer Uitgebreid Lager Onderwijs.

Al in 1928 moet het gebouw verbouwd worden om aan de groeiende leerling populatie onderdak te kunnen bieden. Door de constante groei van het leerlingaantal besluit men in 1935 om naast De Hartenlust een aparte lagere school te openen; de Bornwater. Hierdoor wordt De Hartenlust een school voor uitsluitend MULO.

De Hartenlust wordt op 1 september 1939 gebruikt voor de huisvesting van Nederlandse militairen. De Hartenlust kreeg daarvoor een vergoeding voor de verhuur van een aantal leslokalen. In 1941 wordt het schoolgebouw door de Duitse bezetter gevorderd en op 4 mei 1943 wordt het gebouw ingenomen door het Duitse leger. Het karakteristieke torentje met de schoolbel werd gesloopt om plaats te maken voor een mitrailleursnest. In mei 1945 is de oorlog eindelijk voorbij en Bloemendaal wordt bevrijd door de Canadezen. De Canadezen zijn een tijdje ingekwartierd geweest in De Hartenlust. Het schoolgebouw wordt door krijgsgevangenen schoongemaakt waarna de leerlingen weer gewoon les kunnen volgen. In 2009  wordt het gebouw grondig gerenoveerd. De toren en de gevel van De Hartenlust worden gerestaureerd en in oude glorie hersteld.

De Hartenlust beschikt nu over 20 leslokalen, aanvullende ruimtes om te werken, te vergaderen, maar ook om te ontspannen. Het schoolplein, tot medio 2018 een pauze ruimte en parkeerplaats, is onlangs ingrijpend gerenoveerd en nu een fijne plek voor leerlingen om te zijn en zelfs te voetballen op het daarvoor ingerichte voetbalveldje.