Van A tot Z

Werkweken

Aan het begin van het schooljaar gaan de leerlingen uit het tweede, derde en vierde leerjaar op werkweek. Klasgenoten kunnen elkaar zo op een andere manier leren kennen. Dat is goed voor de sfeer in de klas tijdens de rest van het jaar.

Kosten
De Hartenlust vraagt ouders/verzorgers om een bijdrage in de kosten voor de werkweek. Het bedrag van de werkweek zit verwerkt in de factuur voor de jaarlijkse schoolkosten. Vóór de zomervakantie, krijgt u een gespecificeerde rekening toegestuurd voor het komende schooljaar. Zie ook schoolkosten.

Texel voor leerjaar 2
In het tweede leerjaar gaan de leerlingen naar Texel. Zoveel mogelijk vakken worden betrokken bij de voorbereiding en invulling daarvan. Om de zelfstandigheid van de leerlingen te vergroten, verblijven ze in stacaravans. Per caravan zorgen de leerlingen in onderling overleg voor boodschappen, eten, financiën en het netjes houden van de caravan.

Ardennen voor leerjaar 3
In het derde leerjaar gaan de leerlingen naar de Ardennen  voor het survivalkamp.
Ze gaan een week kamperen, kanoën, mountainbiken, slapen onder de sterren, abseilen, tokkelen (afdalen langs een diagonaal gespannen lijn) en boogschieten. Het gaat tijdens het survivalkamp vooral om plezier en het leren zelfstandig te functioneren. Het sociale aspect speelt een grote rol in deze werkweek: door clustering ontstaan er nieuwe groepen, waarin een ieder vervolgens zijn/haar plekje weer moet zien te vinden. De werkweek heeft een sportief karakter. De leerlingen worden uitgedaagd om hun grenzen op te zoeken.

(Tekenkamp voor leerjaar 4

In het vierde leerjaar gaan de leerlingen die examen doen voor het kunstvak beeldend op tekenkamp. (Alle andere leerlingen van leerjaar 4 hebben dan een stageweek.))